04.02.2022
Temple of Doom: LLNN + ROT AWAY + DEMERSA
Tidspunkt
Koncerten starter kl. 20:00
Dørene åbner kl. 19:00
Billetter
Forsalg: 100,- DKK
Entré: 120,- DKK

Den københavnske post-apokalyptiske metal-kvartet LLNN’s nye og tredje album ‘Unmaker’ er en bedøvende, utilgivende sag. Med sine massive soniske dommedags-bredsider, klaustrofobiske sci-fi-klingende synths og en tematik om teknologiens magtstrukturer og deres indflydelse på mennesket kvalificerer danskerne sig med det nye album i den grad til titlen som et af universets tungeste bands – knusende og ubønhørlig som et evigt truende sort hul et sted i universet.

LLNN opstod i 2014 af asken fra post hardcore-orkesteret The Psyke Project og den daværende besætning af det blackede HC-ensemble Hexis, og med denne line-up af tung-musiske veteraner tog et helt nyt væsen form på den danske metal- og hardcore-scene. Bandet gjorde sin entré i 2016 med det kritikerroste debutalbum ‘Loss’, som imponerede med sit distinkte massive udtryk. Men der følger mere med deres lyd end tyngden. LLNN skaber med deres afsøgende kompositioner og brug af cinematiske synths og lydlandskaber subtile nuancer i deres overvældende, smertefulde hardcore-drevne metal-lyd.

Efter europæiske turnéer med bl.a. canadiske Bison, optrædener på festivaler som Roskilde Festival, Roadburn (NL) og Arctangent (UK) og en split-EP med amerikanske Wovoka vendte LLNN tilbage med deres andet album ‘Deads’ i 2018 – et album, der føltes mere kompakt og samtidig også mere komplekst og organisk. Bandet udforskede her i endnu højere grad foreningen af guitar- og bas-aksen med tangentspiller Ketil G. Sejersens synth-lag – en retning, som nu er videre forfulgt på ‘Unmaker’. De fremtrædende synths fremmaner atmosfæren og følelsen fra dystopiske, post-apokalyptiske sci-fi film med en både inspiration fra komponister og filmskabere som Brad Fiedel, Vangelis, John Carpenter og Stanley Kubrick, såvel som sci-fi og horror-spil såsom Silent Hill, Dead Space, Halo og Limbo.

“Som store fans af klassiske sci-fi soundtracks og videospil er vi fascineret af, hvordan cinematisk lyddesign kan vække visse følelser og lade vores forestillingsevne udfolde sig i abstrakt historiefortælling.”, siger Sejersen.

Det kommer ikke som nogen overraskelse, at LLNN siden deres start har afstedkommet interesse fra filmkomponister og lydfolk såsom den prisvindende Peter Albrechtsen, kendt for hans arbejde på film som ‘Dunkirk’, ‘Antichrist’ og ‘Mænd, der hader kvinder’.

“Som lyddesigner på film elsker jeg, når musik føles som et sonisk eventyr”, siger Albrechtsen. “Jeg er besat af musik, derudforsker, hvad musik kan gøre ved vores krop, ved vores sind, ved vores fantasi. LLNNs nye album er en af de mest overvældende intense plader, som jeg har hørt i et godt stykke tid, og den måde den blander abstrakte ambiente lyde, knusende rytmer og ekstrem larm er både hypnotisk og kraftfuld. Fornemmelsen for den soniske detalje er imponerende, og for hver gennemlytning hører jeg nye elementer, ekkoer, teksturer, og jeg får nye visuelle associationer i hovedet. Nu og da føles det som, at soundtrackene fra ‘Apocalypse Now’ og ‘Eraserhead’ er blevet sammensmeltet og blæst ud gennem en afsindig guitarforstærker – disse sange har både en følelse af en overhængende undergang og en usædvanlig kombination af rå energi og grynet skønhed.”

LINE-UP

Christian Bonnesen (guitar, vokal)

Rasmus G. Sejersen (trommer, synth)

Ketil G. Sejersen (synths, vokal)

Rasmus Furbo (bas)

ROT AWAY

Med rødder i den Københavnske undergrunds metalscene, har ROT AWAY manifesteret sig som et af de bedste Danske live acts indenfor hardcore genren. Med tidligere medlemmer fra bla. Hexis, Northern Blues, Scarred By Beauty og EVRA, har ROT AWAY masser af erfaring, til trods for deres korte levetid. Det ses tydeligt på især deres liveshows. Det er en sjælden set energi og positiv aggressivitet bandet udstråler på scenen, når der inviteres til fælles mosh og stagedives og ROT AWAY får som regel hvad de beder om … ROT AWAYs liveshow er en hidsig energiudladning, som en knytnæve i dit ansigt og opfordrer under sloganet “MAKE STAGEDIVES GREAT AGAIN” publikum til at blive en del af sceneshowet og tage del i deres kaotiske univers.

ROT AWAYs lyd ligger i smørhullet mellem den tunge, moderne metalliske hardcore og den mere bidske og hurtige thrashmetal. Da den instrumentale inspiration er taget fra bands som Slayer, Metallica, Exodus, men også fra bands som Brutality Will Prevail, END, Expire og Turnstile, resulterer det i en gylden sammensmeltning af højintens, og dynamisk sangskrivning. Universet hvori ROT AWAY befinder sig, handler livet om at indfinde sig med ens sindslidelser, problemer og dårligdomme, men samtidigt også om at bryde med disse, gennem vrede og aggressivitet, for at komme ud på den anden side.

Debutalbummet “NOTHING IS GOOD” udkom d. 13/8-2021 på Last Mile Records og er allerede blevet bemærket af diverse danske metalmedier:

DEVILUTION 4/5 ”-det er første gang i mands minde, at den tunge musik rækker hånden ud til et nyt publikum. De to danske indslag løfter pladen til et andet niveau og gør, at det er noget, man kommer til at huske som andet og mere end god koncertmusik.”

HEAVYMETAL.DK 8/10 ”Nothing is Good er en flot debut, der demonstrerer bandets evner og viser, at dansk hardcore ikke er sådan at bide skeer med. Kvartetten spiller hårdt og råt, håndværket er i orden, og langt de fleste numre er bidende potente.”

METALIZED 8/10 “Nogle gange har man brug for at slå hjernen fra, trykke den af og bare komme ud med nogle trykkende, opbyggende frustrationer, og det er ikke kun dét, Rot Away gør på den her plade, men også lige præcis hvad den er allerbedst egnet til som lytter” 

Demersal er et blackened screamo/emoviolence band med base i København og Odense, Danmark. Deres musik udforsker, gennem agressivitet, følelser af sorg og meningsløshed. Følelser som er kommunikeret via passager af kaotisk, udtryksfuld hardcore og melancholic post – rock, forenet med vokal, der virker både kraftfuld og skrøbelig.

Mellem udgivelsen af ​​deres debut-EP, “To mend a yellow wound”, i 2017 og deres debut-LP, “Less”, i 2020, har de turneret i Europa flere gange sammen med bands som Hexis, Telos, O, Regarding Ambiguity og Puke Wolf.

Bandet har netop udgivet en split med det danske screamo-akt, Regarding Ambiguity, og deres anden EP, “Death Routines”, udkom den 16. september. ‘Dødsrutiner’ vil primært berøre temaer som udspringer fra negative rutiner i hverdagen, der fortærer os og i sidste ende fører til vores død. Det kan både ses i en kontekst af voldelige forhold, eller mere uhåndgribelige følelser som opleves når man konfronterer en verden i forfald